»
Nowy projekt ws. e-faktur

Nowy projekt ws. e-faktur09 Luty 2021

Podatki 2021: MF przedstawiło nowy projekt ws. e-faktur

Resort finansów opublikował projekt nowelizacji ustawy o VAT, który zakłada wprowadzenie e-faktur, czyli ustandaryzowanej formy dokumentu, która ma być przejrzysta i czytelna dla wszystkich użytkowników. Nowe rozwiązanie nie będzie na razie obowiązkowe, a podatnik wybierający e-faktury otrzyma zwrot podatku VAT o 1/3 szybciej. Zmiany mają wejść w życie z początkiem października 2021 r.

– Przy tworzeniu przepisów, w dużym stopniu bazowaliśmy na ponad trzyletnich doświadczeniach Włoch. Usługa e-faktury została tam udostępniona podatnikom w 2017 r., a po okresie przejściowym od 1 stycznia 2019 r. użycie e-faktury stało się we Włoszech obowiązkiem. Podobnie sytuacja będzie wyglądała w Polsce – po okresie przejściowym chcemy, aby użycie e-faktury przyjęło charakter obowiązkowy – tłumaczy wiceminister finansów, Jan Sarnowski.

Pierwsza faza wprowadzania e-faktury będzie oparta na dobrowolności, ale już w 2023 r. to rozwiązanie ma stać się obowiązkowe. Zgodnie z założeniami projektu nowelizacji, e-faktura będzie początkowo funkcjonować jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży.

Projektodawcy podkreślają, że e-faktura będzie korzystna dla podatników, a jej obecność w bazach danych Ministerstwa Finansów zapewni większe bezpieczeństwo. Podatnik ma mieć w efekcie pewność, że dana faktura trafiła do kontrahenta. Sam system zostanie oczywiście oparty na jednym ustandaryzowanym wzorze.

Równocześnie podatnik, który wybierze e-fakturę, szybciej otrzyma zwrot podatku VAT (termin zwrotu będzie wtedy skrócony z 60 do 40 dni).

– Wdrożenie e-faktur to kolejny przykład cyfryzacji usług fiskusa. Przyniesie dwa bardzo pozytywne skutki dla polskiej gospodarki. Po pierwsze znacznie ułatwi rozliczanie obrotu pomiędzy przedsiębiorcami. Po drugie, przyspieszy wykrywanie prób wyłudzenia podatku, a przez to zwiększy bezpieczeństwo uczciwych firm i posłuży dalszemu zmniejszeniu luki VAT – przekonuje Sarnowski.

Wprowadzenie zmian przewiduje projekt ustawy (z 1 lutego 2021 r.) o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 października 2021 r.

Z projektem nowelizacji można się zapoznać tutaj. https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12343202/12762050/12762051/dokument487851.pdf